Michał Anioł
Michelangelo Buonarroti (Michał Anioł,
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni),
(ur. 6 marca 1475 r. w Caprese prowincji Toskanii (Arezzo) we Włoszech, zm. 18
lutego 1564 r. w Rzymie) — malarz, rzeźbiarz, poeta i architekt epoki
odrodzenia, jeden z najgenialniejszych artystów plastyków świata.
Autor między innymi fresków w Kaplicy Sykstyńskiej. Wśród rzeźb najbardziej
znane są Pietà i Dawid. Z dzieł architektonicznych - projekt
kopuły bazyliki świętego Piotra.
Jego działalność artystyczna jest związana z Bolonią (1494 – 1495), Florencją
(1501 – 1505, 1517 – 1534) a przede wszystkim z Rzymem (1496 – 1501, 1505 –
1517, 1534 – 1564), gdzie twórczość artysty objęta została mecenatem papieskim.
Wykształcony we florenckim warsztacie malarza Domenico Ghirlandaio, a w
dziedzinie rzeźby w pracowni Bertolda di Giovanniego. Wbrew obiegowym opiniom to
nie Michał Anioł zaprojektował mundury Watykańskiej Gwardii Szwajcarskiej.
Michał Anioł urodził się w rodzinie Buonarroti Simoni należącej do
starych florenckich rodów mieszczańskich. Gdy miał zaledwie kilka tygodni, jego
rodzina przeniosła się do Florencji.
Jego ojciec Lodovico, pełnił w tym czasie obowiązki burmistrza Chiusi i Caprese.
Matka, Francesca di Neri di Miniato del Sera, zmarła 6 grudnia 1481 roku, kiedy
artysta miał 6 lat. Z tego względu młody Michał Anioł był wychowywany przez
spokrewnioną rodzinę kamieniarzy, co ukierunkowało jego późniejsze
zainteresowania.
Od 1
kwietnia 1488
rozpoczął terminowanie w pracowni Domenica Ghirlandaia, uznanego florenckiego
malarza. W okresie tym artysta poznał techniki malowania fresków, jednakże
bardziej pociągała go rzeźba. Rok później przeszedł następnie do pracowni
rzeźbiarza
Bertolda di Giovanni, który, zarządzając zbiorem Mdyceuszów,
ewprowadził on Michała Anioła w otoczenie
Lorenza Medici, zw. il Magnifico (Wawrzyńca Wspaniałego), władcy Florencji.
Przebywał na jego dworze w latach (1490-1492).
Z tego względu często odwiedzał ogrody pałacu Medyceuszów,
tam też zwrócił na jego prace uwagę
Wawrzyniec Wspaniały, głowa rodu Medyceuszów. Roztoczył opiekę nad młodym
artystą zapewniając mu mieszkanie na terenie pałacu i stałą pensję. W okresie
tym powstały takie dzieła jak : Madonna na schodach (1490-1492,
(Florencja,
Casa Buonarroti) i płaskorzeźba
Bitwa centaurów (1491-1492).
W roku 1494
przebywając w
Bolonii wyrzeźbił świecznik w formie klęczącego anioła i posągi Świętych: Petroniusza
i
Prokulusa w
San Domenico.
Po śmierci Wawrzyńca Wspaniałego Michał Anioł opuszcza pałac Medyceuszów i wraca do rodzinnego domu. Pracuje nad posągiem Herkulesa (dzieło zaginęło w XVIII wieku). W tym czasie studiuje też anatomię, wykonując potajemnie sekcje zwłok w szpitalu przy klasztorze Santo Spirito za cichą zgodą przeora. W dowód wdzięczności Michał Anioł wyrzeźbił dla klasztoru drewniany krucyfiks - jedyną w swoim dorobku polichromowaną rzeźbę w drewnie. W roku 1495 kuzyn Wawrzyńca Medyceusza zamówił wykonanie rzeźby śpiącego Kupidyna.
Dzieło tak dokładnie oddawało antyczne kanony piękna, że Wawrzyniec namówił Michała Anioła na spatynowanie rzeźby. Tak spreparowane dzieło zostało sprzedane handlarzom i dotarło do Rzymu, nabyte tam przez kardynała Rafaela Riario z San Giorgio. Jednakże szybko do uszu kardynała dotarła informacje, że dzieło zostało wykonane we Florencji. Dzięki temu zdarzeniu Michał Anioł pod koniec czerwca 1496 roku przyjechał do Rzymu, gdzie dzięki zdobytej sławie wykonał kilka zleceń (posąg Bachusa, inną wersję Kupidyna), w tym jedno ze swych najsławniejszych dzieł: Pietę Watykańską (1497—1500), która znajduje się w Bazylice św. Piotra w Rzymie. W roku 1501 na prośbę ojca powraca do Florencji, gdzie podejmuje się wyrzeźbienia posągu Dawida. Prace nad swym najsłynniejszym dziełem zakończył 25 stycznia 1504 roku. Posąg stanął przed pałacem florenckiej Signorii. Powstaje wówczas „Madonna” dla kościoła Natre-Dame w Brugii. We Florencji zajął się wykonaniem na zamówienie dzieł do katedry florenckiej Duomo: posągów do Ołtarza Piccolominiego oraz 12 posągów apostołów. W roku 1504 otrzymał zamówienie na dekorację ściany w Palazzo Vecchio, naprzeciw zaczętej bitwy przez Leonarda da Vinci. Tematem obrazu było zaskoczenie kąpiących się florenckich żołnierzy przez nieprzyjaciół w bitwie pod Cascina. Nie wykończył kartonu do tego dzieła, fragmenty kompozycji znane są tylko z rycin Markantonia i A. Veneziana.
Michał Anioł został zaproszony w roku 1505 do Rzymu przez papieża Juliusza II. Papież Juliusz II, był pierwszym z siedmiu papieży dla których pracował w Rzymie. W Rzymie zaczął pracę nad grobowcem dla Juliusza II, który miał się składać z blisko 40 posągów. Musiał ją jednak przerwać, by wykonać kolosalny brązowy posąg papieża przed kościołem San Petronio w Bolonii, skończony w 1508 r., zniszczony r. 1511. Lata (1508—1512) poświęcił Michał Anioł sławnym freskom plafonowym kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie („Stworzenie świata”, przedstawiając w 9 polach historię Stworzenia świata).
Dzieło to jest jednym z najdoskonalszych w
dziejach sztuki malarskiej. Po czym prowadził dalej prace nad grobowcem Juliusza
II, rzeźbiąc na nim postacie: ,,Mojżesza’’
(1513-1516),
,,Rachelę i Leę’’ (1542).
Równocześnie zaś z nimi rozpoczął marmurowy posąg „Chrystusa zmartwychwstałego”
dla kościoła Santa Maria sopra Minerva (1514).
Zaczętej w roku 1516
z polecenia Leona
X. budowy nowej fasady dla kościoła San Lorenzo we Florencji
Michał Anioł również nie skończył, pracując od 1520 przy sławnej
kaplicy Medycejskiej tamże. W roku 1523 wykonał klatkę
schodową w Biblioteca Laurenziana we Florencji.
Nad kaplicą Medycejską pracował z przerwami do roku 1534 zawiera ona
grobowe pomniki
Lorenza i Giuliana de Medici. W roku 1529 udał się do Wenecji,
gdzie wykonał dla księcia Ferrary obraz „Leda
z łabędziem” znany tylko z kopii. Po powrocie w roku 1534 do Rzymu, malował do 1541 sławny „Sąd
ostateczny” na ścianie ołtarzowej
kaplicy Sykstyńskiej. Powstały wtedy rzeźby: ,,Dzień’’, ,,Świt’’,
,,Zmierzch’’ (1520-1535).
W latach (1542—1550)
pracował nad freskami: „Ukrzyżowanie św.
Piotra” i „Nawrócenie św.
Pawła” w Cappella Paolina w Watykanie. W
tym okresie ustawione zostały w kościele San Pietro in vincoli części
przygotowane do kolosalnego pomnika Juliusza II.,
a wykończone na znacznie mniejszą skalę, wśród nich zaś sławny „Mojżesz”
(1513-1516).
Jednocześnie powstały grupy „Opłakiwanie Chrystusa” w katedrze florenckie i w
Palazzo Rondanini w
Rzymie. Od roku
1547 prowadził budowę
Bazyliki św. Piotra w Rzymie, zmienił też całkowicie plany swego poprzednika
Bramantego i
Antonio da Sangallo. Plan jego stwarza budowlę centralną z kopułę, tylko
część jednak planu zdołał wykonać. Praca nad
Bazyliką św. Piotra w Rzymie przyniosła mu jeszcze większą sławę i uznanie.
Pracował nad nią do końca życia, ale nie zdołał jej ukończyć. Dokończenie
budowli nastąpiło dopiero przy końcu stulecia. Michał Anioł zajmował się też
innymi budowlami w
Rzymie, jak ukształtowaniem placu kapitolińskiego, budową kościoła S. Maria
degli Angeli, Palazzo Farnese i fortyfikacjami, z których Porta Pia zaczęta była 1564 według jego
planów. Z dzieł Michała Anioła wymienić jeszcze należy: figurę klęczącą „Amora”
(Londyn),
płaskorzeźbę: „Madonna z Chrystusem i św. Janem” (we Florencji i podobną w Londynie), 4
jeńców z grobowca Juliusza II. (Florencja
dwóch w Paryżu),
grupę: „Zwycięzcy” (Florencja), „Dawida” (Florencja) i okrągły obraz „Św.
Rodzina” (w Uffiziach florenckich). Ostatnią Pietę jaką wykonał w latach (1550-1553)
dla Katedry we Florencji, miała według ostatniej jego woli zostać postawiona na
swym grobie.
Główny temat rzeźb Michała Anioła stanowiła postać ludzka,
w której artysta upatrywał głęboki sens. Pracował wyłącznie w marmurze, bez
pomocy uczniów (nie licząc pracy przy sklepieniu
Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie miał 13 pomocników). Zafascynowany kontrastem
powierzchni surowej i wygładzonej dłutem,
pozostawiał szereg prac niedokończonych.