Zabytki
Renesans w architekturze stanowił odzwierciedlenie poglądów filozoficznych odrodzenia, poszukujących wzorców w świecie antycznym. Renesans otworzył erę nowożytną w sztuce i trwał od schyłku średniowiecza do początków baroku. Ponieważ różnice czasowe rozkwitu renesansu w różnych krajach są ogromne (np. między Włochami i Europą Północną), nie jest możliwe ustalenie jednolitych dat, w których panował, na ogół przyjmuje się, że rozwijał się on w danym kraju od końca epoki średniowiecznej.
Ulubioną formą architektów tego okresu
był kościół na planie centralnym, chociaż oczywiście nie brakuje dzieł
budowanych w układach podłużnych (na planie prostokąta z nawą poprzeczną). Wśród
założeń centralnych popularne są rozwiązania opierające się o plan krzyża
greckiego, kwadratu, koła lub wieloboku. Ta zamknięta, zwarta i symetryczna
forma najlepiej odzwierciedla poszukiwania kształtów zbliżonych do doskonałości.
Budowle kryte są zazwyczaj kopułami wspartymi na bęnach albo pendentywach lub
konstruowane na planie kwadratu i ścięte po bokach ścianami, czyli sklepienia
żaglaste i żaglowe. Pojawiają się rozwiązywane na planie ośmioboku sklepienia
klasztorne. Nad tymi formami budowane są latarnie z oknami doświetlającymi
wnętrza. Podobnie rozwiązywane jest przekrycie nad skrzyżowaniem naw, chociaż w
tym miejscu można spotkać także sklepienie krzyżowe gładkie, bez widocznych
żeber. Nad nawami powracają sklepienia kolebkowe, w których konstruuje się
lunety pozwalające na oświetlenie pomieszczeń dużymi, prostokątnymi, zamkniętymi
półkolem lub kolistymi, pozbawionymi witraży oknami. W połowie XV wieku, Leon
Battista Alberti, kierując przebudową gotyckiego kościoła Santa Maria Novella we
Florencji wprowadził w rozwiązaniu fasady dwie duże woluty, które pozwoliły na
łagodne połączenie ściany środkowej, wyższej nawy ze znacznie niższymi ścianami
naw bocznych. To nowe rozwiązanie, zwane "esownicami Albertiego", było często
stosowane przy budowie kościołów bazylikowych nie tylko w okresie renesansu ale
i baroku.
Przy kościołach budowane są kaplice grobowe. Często są to samodzielne budynki
przylegające do bryły świątyni. Kaplice projektowane są na planach centralnych z
przekryciem w postaci kopuły na bębnie. Wewnątrz umieszczano sarkofagi
przyścienne zdobione rzeźbiarską dekoracją mówiącą o życiu ziemskim zmarłego, o
jego dokonaniach i sławie.
Już w pierwszym okresie renesansu, we
Florencji, zaczyna się kształtować nowa forma budownictwa służącego najbogatszym
mieszkańcom miast. Są to pałace budowane na planie prostokąta, z wewnętrznym
dziedzińcem, o zwartej i zamkniętej bryle. Początkowo, jeszcze o wyraźnie
obronnym charakterze, który podkreślają niewielkie okna umieszczane w
najniższych kondygnacjach. Na wyższych kondygnacjach, oparte na linii gzymsu
międzykondygnacyjnego umieszczane są nieco większe okna, zamknięte półkolistym
nadprożem i podzielone niewielką kolumienką z głowicą wzorowaną na kapitelach
korynckich. Twórcze przetworzenie elementów wolut połączonych z liśćmi akantu i
wzbogaconych innymi motywami roślinnymi przynosi w efekcie rozwiązanie nazywane
głowicą florencką. Wraz z rozwojem renesansu zmienia się wygląd typowego okna. W
późniejszej fazie staje się większe i otrzymuje kształt prostokąta a nad poziomą
linią nadproża o wyraźnie zaznaczonym belkowaniu umieszczane jest niewielkie
zwieńczenie w formie trójkątnego lub półkolistego tympanonu. Boki otworu
okiennego flankują dwie kolumienki lub pilastry. Pod oknem umieszczany jest
krótki podokiennik wsparty niejednokrotnie na postumentach lub balaskach.
Podokiennik jest niezależny od podziałów poprowadzonych pomiędzy poszczególnymi
kondygnacjami gzymsami wstęgowymi. Lico elewacji zdobi rustyka, forma dekoracji
znana już w starożytnym Rzymie. Boniowanie najsurowsze w dolnych partiach ("na
dziko") wyżej przechodzi przez łagodniejszą formę diamentów lub półdiamentów do
najbardziej gładkich obróbek na najwyższych kondygnacjach. Elewację wieńczył
mocno rozbudowany gzyms koronujący. Wejścia do pałaców, początkowo w formie
pojedynczych bram o stosunkowo niewielkich rozmiarach (łatwiejszych do obrony),
z czasem uzyskują formę ozdobnych portali naśladujących w szczytowym okresie
rozwoju renesansu architekturę łuków triumfalnych a wewnętrzny dziedziniec staje
się dostępny z dwóch lub więcej stron. Piętrowe arkady otaczające dziedziniec
zapewniają komunikację pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami (nie stosowano
jeszcze systemów korytarzy wewnątrz budynku). Dziedzińce były miejscem, w którym
koncentrowało się życie mieszkańców pałacu. Obiegające dziedziniec loggie były
zazwyczaj otwarte i chronione płaskimi dachami z wyraźnie zaakcentowanym gzymsem
wieńczącym. Komunikację pionową zapewniają schody, które w okresie rozkwitu
renesansu otrzymują często monumentalną formę (schody wewnętrzne projektowane są
zazwyczaj jako kręte lub wachlarzowe). Wnętrza pałacowe przykrywane są
drewnianymi, belkowymi stropami. Widoczne belki są zdobione rzeźbiarsko i
malarsko, często poprzez wprowadzenie dodatkowych belek otrzymują też formę
kasetonów. Wykonywane są także konstrukcje z cienkich desek przybitych do belek,
które przykrywane są warstwą tynku na trzcinie. W pomieszczeniach wykonywane są
także sklepienia zwierciadlane i nieckowate (przypominające wydłużone sklepienie
klasztorne).
Duże płaszczyzny sklepień i sufitów pozwalają na wprowadzenie bogatej dekoracji
malarskiej wykonywanej techniką al fresco. Oprócz scen figuralnych wprowadzane
są delikatne ornamenty w postaci wici roślinnej splecionej z postaciami
mitologicznymi, sylwetkami zwierząt i fantazyjnych stworów. Groteska stała się
ulubioną formą dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej. Oszczędnie stosowane
kompozycje podkreślają konstrukcję i urozmaicają płaszczyznę. Ściany pomieszczeń
pałacowych zdobią obrazy i znane już w średniowieczu gobeliny a ciepła
dostarczają kominki i piece kaflowe.
Jeśli pozwalała na to lokalizacja, pałace łączono z ogrodem. Pomiędzy alejkami
wytyczonymi wzdłuż jednej lub kilku osi symetrii umieszczano pałacie trawników o
geometrycznych kształtach. Ta sama zasada porządkowania w sposób symetryczny i
pełen harmonii obowiązywała w kompozycji klombów, sadzonych drzew i krzewów,
które dodatkowo przycinano nadając im kształt prostych brył.
Przedstawiciele bogatszych warstw społecznych budowali dla siebie również
podmiejskie wille. I tu obowiązywały zasady kompozycji horyzontalnej,
uwzględniającej warunki otoczenia. Wille były przeważnie jednopiętrowymi
budynkami zaprojektowanymi na planie centralnym lub prostokątnym, w otoczeniu
ogrodów.
Nadal budowane są zamki obronne, ale ich forma zmienia się. Są to obiekty
rozplanowane zazwyczaj na planie wieloboku foremnego ufortyfikowanego murami z
bastionami i fosą. W podobnym kierunku zmierza plan idealnego miasta, który
zostaje wykształcony w okresie dojrzałego renesansu. Obniżone mury obronne
zostaje obsypane ziemią a wieże zastąpione bastionami. Plan miasta zostaje
rozrysowany na planie wieloboku foremnego. Jego centralną częścią jest rynek, od
którego, promieniście rozchodzą się ulice. Jednak niewiele tak rozrysowanych
planów znalazło swoje urzeczywistnienie. Tak powstało miasto Palmanova w 1593 r.
według projektu Vincenzo Scamozziego Palmanova niedaleko Florencji, podobnie
zbudowano w Polsce Zamość.
Architekci zwracają uwagę na kompozycję swoich dzieł troszcząc się o ich wygląd
w kontekście otaczającej je zabudowy. Istotną rolę odgrywa kompozycja placów a
ich nieodłącznym elementem stają się fontanny i pomniki. W miastach, na rynkach
budowane są nowe lub przebudowywane średniowieczne ratusze. Zwartą bryłę
ożywiają arkady, dekoracje rzeźbiarskie, boniowanie. Nad budynkiem górują wieże
o smukłych proporcjach. Prototypem miejskich ratuszy był florencki Pałac
Vecchio.
Balustrady loggii i balkonów urozmaicających bryłę budynków są wykonywane w
postaci niewielkich słupków – tralek, w kształcie kolumienki lub dzbana, który
występuje w formie pojedynczej (lalki) lub dwóch elementów złączonych na
pierścieniu podstawami. Archiwolty arkad we wczesnym renesansie opierają się
bezpośrednio na głowicach kolumn. W okresie późniejszym, wraz z wyraźnym
odejściem od pewnej swobody w podejściu do kształtowania detali
architektonicznych powrócono do oparcia za pośrednictwem impost. Ponad gzymsem
koronującym budowane są wysokie, zasłaniające dach, attyki. Górna ich część
często bywa wycinana w zróżnicowane zęby a płaszczyzna podzielona pilastrami
zdobiona jest płaskorzeźbą. Popularną formą zdobienia staje się technika
sgraffito.